Bij organisatie identiteit begint het met het vinden van een passend, onderscheidend en relevant verhaal. Het gaat om richting, positie in de ‘markt’ en belofte aan stakeholders. Dat is altijd de start. Vormgeving is daarbij een mogelijk gevolg, maar geen doel op zich.
Vaak kun je prima uit de voeten met de elementen van een huisstijl of de communicatiemiddelen die er al zijn. Soms kom je tot de conclusie dat het nodig is een deel van die elementen of middelen aan te scherpen, te restylen of zelfs helemaal opnieuw te laten ontwerpen.
Hoe het pad er exact uitziet en wat de uiteindelijk uitkomst moet zijn, dat bepalen we samen. Rekening houdend met ambities, budget en planning.
Projecten voor organisatie identiteit raken de kern van de organisatie. Het gaat over drijfveren, over ambitie, over cultuur en over betrokkenheid. Het is een voorrecht om daarmee aan de slag te gaan en om de identiteit van de organisatie te vertalen naar uitingsvormen die stakeholders herkennen. De uitdaging is om gedrag, communicatie en design in lijn te brengen met de persoonlijkheid van de organisatie. Rekening houdend met de ambities en uitgaande van de capaciteit en competenties van de organisatie.
Roel heeft zeer veel ervaring met projecten voor het aanscherpen en ontwikkelen van organisatie identiteit. Voor grote en voor kleine organisaties. Voor commerciële-, culturele- en overheidsorganisaties.
Roel ziet deze projecten als een uitgelezen kans om opnieuw te kijken naar – aan organisatie identiteit – gerelateerde aspecten, zoals bijvoorbeeld:
Roel begeleidt projecten van strategie tot en met implementatie. Onderdelen van het project zijn bijvoorbeeld:
Wilt u weten wat Roel voor uw organisatie kan betekenen? Bel met 06 250 262 09 of stuur een email naar info@metroel.nl
Designmanagement is een lastig begrip. Allerlei professionals houden zich ermee bezig. Ieder op z’n eigen manier. En klanten stellen nauwelijks designmanagementvragen. Het gros van de organisaties stelt vragen als: ‘ontwikkel een nieuwe huisstijl’, ‘ontwerp een brochurelijn’ of ‘help ons een website ontwikkelen’.
Al dat soort projecten biedt een uitgelezen kans om elkaar te leren kennen en om kansen te signaleren voor design. Roel gelooft dat design een verschil kan maken. Het kan ervoor zorgen dat een organisatie effectiever communiceert met stakeholders. Het kan een organisatie ook helpen efficiënter te werken.
Door kansen te signaleren en overtuigende – soms kleine – voorbeelden te creëren van hoe design van toegevoegde waarde kan zijn, kan design verder komen in een organisatie.
Op dit moment werkt Roel aan de volgende projecten:
Van deze projecten is nog geen beeld beschikbaar.
Nationale Opera & Ballet is de nieuwe naam van Muziektheater Amsterdam, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet. Studio Lesley Moore is (na een pitch) gevraag om de nieuwe visuele identiteit van de nieuwe organisatie te ontwikkelen.
Lesley Moore heeft Roel gevraagd om het project- en designmanagement voor haar rekening te nemen.
De basishuisstijl is ondertussen vastgesteld. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het uitwerken van de huisstijl en het ontwikkelen van middelen. Op 17 februari 2014 wordt de nieuwe stijl in gebruik genomen.
Studio Lesley Moore en Roel werkten eerder samen op het project voor de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl voor het Centraal Museum in Utrecht.
Zie ook het persbericht over het project.
De organisatie
Motion10 ondersteunt bedrijven en instellingen door hen te voorzien van solide en vooruitstrevende IT-oplossingen. Motion10 is ambitieus en wil de beste SharePoint- en BizTalk-specialist in Nederland zijn.
Motion10 is 5 jaar geleden opgericht door drie partners. Drie ondernemers die een succesvolle onderneming hadden gebouwd en deze verkocht hebben aan Microsoft. Bij de start van het bedrijf is een visuele identiteit ontwikkeld en een website gebouwd om snel te kunnen beginnen met ondernemen. Motion10 richtte zich toen vooral op BizTalk.
Vijf jaar later is Motion10 volwassen geworden en is de markt aan het veranderen. Daarmee ontstaan twee belangrijke aanleidingen om serieus naar de visuele identiteit, design, marketing en communicatie te kijken.
De aanleiding
De markt voor BizTalk, waar Motion10 groot in is, is stabiel. De markt voor SharePoint daarentegen groeit snel. Het is belangrijk dat Motion10 zich succesvol positioneert in deze markt.
In het geval van BizTalk zijn de beslissers vooral techneuten. De nieuwe markt voor SharePoint is veel diverser als het op aankoopbeslissingen aankomt. In deze markt spelen naast techneuten ook HR-managers, communicatiemanagers en directies een belangrijke rol.
In deze nieuwe competitieve markt is het belangrijk dat Motion10 haar ware gezicht laat zien. Dat betekent dat afscheid moet worden genomen van de oude visuele identiteit. Het is tijd om een identiteit te ontwikkelen die past bij de kernwaarden en het karakter van de organisatie en die bijdraagt aan een onderscheidende en herkenbare positionering en propositie in de markt.
Motion10 realiseert zich goed dat groei en ontwikkeling van het bedrijf afhankelijk zijn van de huidige medewerkers en van medewerkers die zich in de toekomst willen binden aan Motion10. Goed technisch personeel is schaars. Voor Motion10 is de positionering als werkgever minstens zo belangrijk als de commerciële positionering.
Het project
Het project is onderverdeeld in een aantal deelprojecten: de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl, de ontwikkeling van een nieuwe website, de ontwikkeling van een marketing-, communicatie- en social media strategie en he opzetten van een ‘ecosysteem’ van partners waarmee design, marketing en communicatieproducties gerealiseerd kunnen worden.
Het resultaat
Het project leidt tot eenheid, consistentie en professionaliteit in de presentatie van Motion10, naar binnen en naar buiten. Het designproject is een belangrijke driver voor het tot stand komen van een marketing-, communicatie en social media strategie. En de website met een nieuwe structuur, tekst, toon en vorm trekt het dubbele aantal bezoekers.
Een van de belangrijkste resultaten van het project is het feit dat Motion10 zich herkenbaar en zelfverzekerd in de markt beweegt. Design is een belangrijke driver voor het maken van expliciete keuzes ten aanzien van marketing- en communicatieactiviteiten én voor het nadenken over doelstellingen, boodschappen en vormgeving.
Winnaar van de Design Management Europe Awards 2013.
De organisatie
Het Centraal Museum in Utrecht is een van de belangrijkste musea in Nederland en het oudste stedelijke museum. Met vijf collecties, het Dick Bruna Huis en het Rietveld Schröderhuis biedt het een breed beeld op de stadsgeschiedenis van Utrecht, kunst, mode en design.
De aanleiding
Vanaf 1 januari 2013 is het Centraal Museum zelfstandig. Na een geschiedenis als gemeentelijke organisatie. In een tijd van krimpende subsidies en economische neergang werd het nog belangrijker om een stevig eigen profiel neer te zetten en, lokaal en internationaal, meer bezoekers aan zich te binden en nieuwe doelgroepen te bereiken. Volgens de dagelijkse leiding van het museum is die ambitieuze doelstelling, ondanks krimpende budgetten, haalbaar. Daar hoort dan wel een nieuwe huisstijl en een nieuwe omgang met tentoonstellingscommunicatie bij.
Het project
Na een pitch koos het Centraal Museum voor Studio Lesley Moore. Studio Lesley Moore vroeg ons om het project te begeleiden op het gebied van project- en designmanagement. Ons perspectief daarbij was om niet alleen een krachtige nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen voor het museum maar ook om ervoor te zorgen dat die na oplevering beheersbaar was voor de organisatie.
Het resultaat
Voortaan is een dikke stip het kenmerk van het Centraal Museum. De stip staat voor de centrale ligging, in het midden van Nederland, en voor de betekenis van cultureel centrum in de stad Utrecht. ‘We wilden de centrale ligging van het museum graag benadrukken’, aldus Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum. Maar de stip staat niet alleen symbool voor de locatie. Jacobs: ‘Ons museum is een dynamische plek. We trekken bezoekers en kunstenaars aan, maar willen hen ook iets meegeven. Deze wisselwerking van aantrekken en heenzenden vanuit een bedrijvig knooppunt wordt ook gevisualiseerd met de stip.’ In de nieuwe visuele identiteit is het logo allesbehalve een statisch element. De stip wordt steevast omgeven door lijnen: een doorlopende lijn vormt de koppeling met de naam van het Centraal Museum, stippellijnen voegen zich naar de steeds wisselende context, afhankelijk van het onderwerp. Het beeld is dus variabel. Zo wordt de diversiteit van de collectie en de activiteiten benadrukt, terwijl het Centraal Museum steeds als afzender herkenbaar blijft.
Prijzen
In 2012 werd de huisstijl van het Centraal Museum beloond met de Dutch Design Award in de categorie Grafisch Ontwerp.
Publicaties over het project
Huisstijl Centraal Museum in Publish
Huisstijl Centraal Museum in Printbuyer
De organisatie
Gemeente Velsen is een relatief kleine gemeente , net boven Haarlem. Het is ook een zeer diverse gemeente met zeven verschillende kernen. Van villawijken tot arbeiderswoningen. Of zoals de gemeente het zelf verwoordt: ‘van vissenkop tot parelketting’. De gemeente ligt op een strategische plek, aan de monding van het IJ, en heeft belangrijke industrie binnen haar grenzen. Denk aan Corus. Als gemeente is het een kleine speler tussen mastodonten van overheden als Haarlem, Amsterdam en de Provincie Noord-Holland.
De aanleiding
Het begon allemaal met een programma voor klantgerichte dienstverlening. Simpel gezegd wilde de gemeente de kwaliteit van haar dienstverlening, in al haar geledingen, verbeteren. De professionele communicatie speelde daar uiteraard ook een belangrijke rol in. De huisstijl van de gemeente was alweer 17 jaar oud. Het logo in geel en lichtblauw voldeed niet meer. Letterlijk niet. Het was nooit ontwikkeld met het oog op moderne media en daar functioneerde het dus ook niet. Het was te lang en had te weinig contrast. Daarnaast was de huisstijl verwaterd geraakt. Alle middelen naast elkaar leverden een diffuus en onherkenbaar beeld op. De gemeente zag het belang van het op orde brengen van haar huisstijl en de communicatiemiddelen. Enerzijds in verband met de verbetering van de dienstverlening aan haar klanten. Anderzijds om een steviger profiel te hebben in het overheidslandschap.
Het project
Samen met de afdeling communicatie hebben we een ontwerpbureau geselecteerd, Koeweiden Postma, en hebben we het project voor de huisstijl uitgevoerd. Het werd een democratisch project waarbij alle onderdelen van de organisatie nauw betrokken werden. De opdracht aan Koeweiden Postma was een huisstijl te ontwikkelen die eenvoudig en modulair was. Gemeente Velsen ontwikkelt de meeste communicatiemiddelen in huis en maakt minimaal gebruik van externe ontwerpers. De DTP’ers van de gemeente moesten goed uit de voeten kunnen met de stijl.
Het resultaat
Het project heeft geleid tot een huisstijl die onderscheidend, veelkleurig en krachtig is. Passend bij deze tijd. Maar belangrijker: de huisstijl is erg eenvoudig in het gebruik. Het meest in het oog springende resultaat is dat de DTP’ers van de gemeente van meet af aan goed uit de voeten konden met de bouwstenen die zij aangereikt kregen. Met als gevolg dat hun interne klanten blij waren met wat zij voor hen maakten. Op die manier werd de stijl, organisatiebreed, snel omarmd.
De organisatie
Gemeente Zaanstad is een middelgrote gemeente met zo’n 150.000 inwoners en een gemeentelijke organisatie met ca. 1200 ambtenaren.
De aanleiding
De oude huisstijl was na 20 jaar aan vervanging toe. De huisstijl was niet meer van deze tijd en de toepassing ervan was verwaterd geraakt. De gemeente had behoefte aan een nieuw, stevig en herkenbaar profiel. De implementatie van de nieuwe huisstijl hing samen met de verhuizing naar het nieuwe stadskantoor. Een goed moment, omdat de verhuizing naar een nieuw adres sowieso een aanpassing van allerlei communicatiemiddelen vraagt.
Het project
Roel is in 2009 gevraagd om de implementatie van de nieuwe huisstijl te begeleiden. De basishuisstijl – ontworpen door Tel Design – stond al in de steigers. In nauwe samenwerking met Tel Design en Jeannine Groenheiden van de gemeente hebben we concepten voor allerhande clusters van communicatiemiddelen ontwikkeld. Van correspondentiemateriaal tot een lijn voor brochures. Van interne signing tot periodieken.
Het resultaat
De grote uitdaging in het project zat ‘m in de koppeling van het project aan de verhuizing naar het nieuwe stadhuis. De verhuizing stond voor medio 2010 gepland, maar werd uitgesteld in verband met de latere oplevering van het pand. Wat eerst een goed idee leek, werd een lastig vraagstuk. Aan de ene kant was het lastig om de boog gespannen en de mensen betrokken te houden. Aan de andere kant ontstaan allerlei praktische problemen: bestel je nog drukwerk in de oude huisstijl of toch maar alvast in de nieuwe? Een project is een project door de deadline. Valt de deadline weg of is die onzeker, dan wordt de beheersbaarheid van het project lastiger.
Uiteindelijk is de huisstijl, een jaar later dan voorzien, succesvol geïmplementeerd.
Zie ook de casebeschrijving op de site van Tel Design.
De organisatie
Provincie Noord-Holland is een grote provincie met 53 gemeenten en 3 waterschappen. Bij de ambtelijke organisatie werken ca. 1900 medewerkers onder vier verschillende directies. De provincie is een complexe organisatie als het om huisstijlen gaat. Met name besluitvorming is een uitdaging in een politiek bedrijf.
De aanleiding
De oude huisstijl van Provincie Noord-Holland was sterk verouderd en functioneerde niet meer. De stijl paste niet meer bij de ambities van het bestuur om duidelijker en krachtiger te communiceren met haar stakeholders. Roel werd gevraagd om het project voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl op te zetten, te begeleiden, uit te voeren en te implementeren.
Het project
Een goede huisstijl is veel meer dan vorm alleen. Bij het ontwikkelen van de huisstijl van de Provincie Noord-Holland hebben we goed gekeken hoe we efficiënter, effectiever en meer verantwoord met de (communicatie)middelen om konden gaan. Sommige maatregelen hadden een direct en eenmalig effect. Van andere maatregelen trekt de organisatie lange tijd profijt.
We hebben de nieuwe huisstijl aangegrepen om besparingen te realiseren (die bleken enorm), verstandiger om te gaan met materialen en natuurlijk om eenheid te creëren in de communicatie.
Het resultaat
Provincie Noord-Holland heeft sinds 1 januari 2009 een nieuwe huisstijl. De oude huisstijl was gedateerd en verwaterd. Het college van Gedeputeerde Staten wilde een huisstijl ontwikkelen die aansloot bij de ambities en de professionaliteit van de organisatie. Dat is goed gelukt. De nieuwe huisstijl is van deze tijd, wordt gedragen door het politiek bestuur én de ambtelijke organisatie en geeft de organisatie een herkenbaar en consistent gezicht naar buiten.
De nieuwe identiteit van de Provincie Noord-Holland was het begin van meer efficiency. Het nieuwe design betekende een enorme kostenbesparing. Dat kwam doordat we formats ontwikkelden voor ontwerpers, door een efficiëntere inrichting van de kantoorautomatisering, maar ook door slimme keuzes bij de inkoop van drukwerk, belettering van het wagenpark, de aanpak van bedrijfskleding. De keuze van de huisstijlletter heeft geleid tot een besparing op papier en advertentiekosten.
Prijzen
Eervolle vermelding bij de Design Management Europe Awards 2009.
Publicaties over het project
Provincie Noord-Holland – Op Dreef
Roel heeft de afgelopen jaren aan diverse identiteitsprojecten gewerkt. Sinds 2003 als zelfstandig adviseur. In de jaren daarvoor in de rol van projectleider bij De Designpolitie en Funcke Communication & Design en later ook als freelance projectleider voor Dietwee Ontwerpers. Op de beeldpagina vindt u een overzicht van organisatie identiteiten waar wij door de jaren heen aan gewerkt hebben.
Na een carrière op het gebied van marketing en communicatie bij grote organisaties kwam Roel Stavorinus terecht in de wereld van het grafisch ontwerp. Hij werd projectleider bij verschillende ontwerpbureaus. Bureaus die heel verschillend waren van aard: van pragmatisch en dienstverlenend tot creatief en hemelbestormend.
In 2003 begon Roel voor zichzelf. In eerste instantie op het gebied van projectmanagement, vooral in opdracht van grafisch ontwerpbureaus. Na een aantal jaren maakte hij een ommezwaai en werkte hij vooral in opdracht van organisaties.
De eerste grote opdracht was het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor de Provincie Noord-Holland. Na de provincie volgden Gemeente Zaanstad, Gemeente Velsen, Stichting Pictoright, Croon Davidovich Advocaten en vele andere organisaties. Een mooie mix van groot en kleiner, van commercieel tot cultureel en van overheid tot industrie.
Tegenwoordig werkt Roel nog steeds veelal in opdracht van opdrachtgevers, maar ook steeds vaker voor ontwerpers. Zoals bijvoorbeeld bij het project voor het Centraal Museum Utrecht en de Nationale Opera & Ballet.
In alle projecten staat de organisatie identiteit centraal. Dat is het vertrekpunt, dat vormt het fundament. Aandachtspunten daarbij zijn communicatie, design en gedrag. Met name gedrag en cultuur zijn belangrijke succesfactoren bij een overtuigende visuele identiteit en bij effectieve communicatie.
Roel wordt gedreven door ontwikkeling. Projecten leiden tot ervaringen en inzichten. Roel vindt het belangrijk om die inzichten door te geven. Enerzijds door artikelen te publiceren in BNO Vormberichten en op het online platform Molblog. En anderzijds door regelmatig les te geven op de Avans Hogeschool, de Fontys Hogeschool en bij EURIB.
Weten wat Roel kan betekenen voor u en uw organisatie? Bel met 06 250 262 09 of stuur een email naar info@metroel.nl
Designers and agencies have debated back and forth for years and years about competition, accountability and business models. They have now been overtaken by all kinds of initiatives, often online offers, which compete at the keenest possible price. And, even though they cannot imagine that customers will get involved with this type of ‘inferior’ designer and platform, those very same customers consider them an excellent alternative for their design assignments. Our creative industry is bubbling over with creativity, but may very well cave in due to a painful lack of business acumen.
Author: Roel Stavorinus
WassinkLundgren, a photographic duo, show that creative people are perfectly capable of coming up with good ideas that combine creativity with earning money. In 2013, they were invited to exhibit their work at the ‘Unseen’ photographic exhibition, but were unable to attend because they had to be in New York at the same time. So they came up with a clever solution: a photo printer, a paper shredder and an assistant with a payment terminal at the exhibition in Amsterdam. Every half hour, they sent a photograph to the printer from New York. The idea was blindingly simple: visitors to the exhibition were allowed to buy the photo that was being printed at that moment. They had to decide whether or not to buy before the printer finished printing the photograph. Once printed, the photograph was put through the shredder and the digital file stored on the photographers’ computer was irretrievably deleted. It was fascinating to see how eager people were to buy a picture. Encouraged by the combination of value, time and rarity. And the result reflected these strong drivers. In a period of eight hours, thirty photographs were printed, twenty of which were destroyed. Ten photographs were sold at a price of 400 euros. Which equates to sales of 4000 euros in eight hours. Not bad. Not bad at all.
A new business model
So here’s the question: if creative people are so good at thinking up creative ideas, why don’t they apply the same level of intelligence to running their business? Maybe they just need a little help. I asked Created on Friday* to design a new business model for the creative industry. Created on Friday is a ‘video platform’ where customers can post possible assignments. Creative people can make a submission and compete with each other according to strict conditions in order to win the assignment. One of the participants is guaranteed to win the assignment at the end of the process. On the Created on Friday platform, the winner receives a higher amount and the remaining top five submissions receive a lesser amount. The amount is often only a couple of hundred euros.
The response from the platform was as disappointing as it was expected: ‘Your question is very relevant, but not suitable for our platform. Our platform is the perfect tool for creative operational enquiries. For example, enquiries that start with; “Design a …”. This is possible in the area of campaigns, art, fashion, music, etc.’
Design a thing
An interesting response, which exactly identifies the fundamental issue. ‘Design a…’, that is the root of the problem. Most designers devote most of their time to ‘designing a…’. For example, designing a logo, a book, a website, an object. This is all about the short term: somebody submits an enquiry, there is a final result at some point and then you send an invoice. End of story. Then you wait for the next enquiry. Organisations, however, are less interested in the short term. They focus specifically on the longer term and achieving their business objectives. As a designer, you only truly become valuable when you have worked for an organisation for some time and have familiarised yourself with it, in every area.
There are very few examples of creative people who play a role of any significance within the organisations for which they work other than in the area of highly tangible projects. And that’s where the real opportunities lie. This is still an untapped area where significant pioneering work is required. But can you afford to close your eyes to those opportunities? If you continue to operate in the domain of the short term, from project to project, you are at the mercy of changing trends in the market. In other words, you work in the same area as 99designs, a platform where 229 euros buys you 120 designs from 41 designers. In just one week! Or you have to compete with ‘Gina’ from India who charges 75 dollars for four logo proposals and promises that she won’t stop until you are completely satisfied. Or, you have to take up the cudgels against a platform like Fiverr where you can have a new logo designed for five dollars.
And, make no mistake, these platforms deliver a certain level of quality. It is not as bad as you may think, or rather hope. In fact, most of the designs are adequate and usable, some are fantastic, but of course some are also rubbish. It is rather one-dimensional though, that’s true enough. There is limited opportunity for a good briefing. The participating designers know nothing or hardly anything about the context, the market and the competitors. The result is primarily ‘form’ and not much more. But isn’t that also often true of many ‘serious’ designers? And is that really a problem? So why should customers not use one of these options? The investment is extremely modest and their money delivers – in their eyes – perfect design proposals. What is the added value of a designer who charges much more? Customers often cannot answer that question. And let’s be honest: that added value is sometimes painfully absent.
The value of design
The media publish article after article about how the outside world looks at design and designers. Serious companies set up competitions that request designers to submit proposals for a corporate identity, etc. Kaldi, a brand of coffee, did so just recently in fact. And what was the reward? An espresso coffee maker. Just across the border, in Belgium, this is a perfectly normal phenomenon. Corporate identities for municipalities are often designed using this method. And the designer’s reward is… a voucher, a cake or a bouquet of flowers. And of course – how could I forget? – eternal fame in the municipality concerned.
The press regularly devotes articles to corporate identity operations. And those articles nearly always focus on the huge sums that are involved. Until recently, this one-dimensional view on design projects was the domain of public organisations. And perhaps the criticism is justifiable here. After all, taxpayers’ money is involved! But fierce criticism could also be heard recently when Transavia Airlines presented its new corporate identity. Transavia, a commercial organisation. The response from the company’s staff was utter disbelief. Why had so much money been spent on the brand’s visual identity? And why had it been spent at a time when cost-cutting exercises were being implemented in every possible area?
In all of these cases, the requirement for creativity is strongly linked to the organisation’s strategy, and the designs produced by the designers play a role in achieving the objectives of the business. Even so, outsiders continue to be flabbergasted. The problem is not that the media does not understand our profession. The problem is also not the emergence of new developments in the market, such as ‘Gina’, 99designs, Fiverr and Created on Friday. The problem is with all those designers who believe that they deliver so very much more than they invoice, and that they add value to the organisations for which they work, but who do not want, or are unable, to explain what the added value provided by their services actually is. The problem lies with the art schools that train students who primarily look inwards and focus on autonomous forms of expression, and who seem to have no desire or ambition to communicate their ideas outside the walls of the academy. The problem lies with designers who are unable to distinguish between their own hobbies and their customers’ objectives and who, as a result, fail in their task of providing expert advice.
A world of “prettifiers”
In March of this year, the Financieele Dagblad** published an article under the title of ‘Creative industry looks for greater economic impact’. Jeroen van Erp (founder and creative director at Fabrique) writes in the article: ‘In foreign countries, we are known as “prettifiers”. These (…) designers have led the way and now the time has come for functional creativity.’ And, after talking to several experts on creative entrepreneurship, the article concludes that lack of business acumen is seen as the greatest barrier to a greater economic impact. I believe that this is true. A further factor is that designers have not adequately succeeded in forging strong links with the organisations for which they work. And that they are not or hardly able to explain the (potential) business-related impact of their joint efforts together with the customer.
There are more than enough examples. Developing the corporate identity for the Provincial Authority of Noord-Holland resulted in a cost saving of five hundred thousand euros. By adopting an intelligent approach to the vehicle fleet, the purchase of printed matter, office computerisation, etc. And in January of this year, the Nationale Opera & Ballet published a press release in which they announced that all performances had been sold out in 2014 and that ticket sales had increased by sixteen percent. Those results were achieved in a year in which the entire visual identity and all marketing communication instruments had been newly designed.
A major concert venue in Rotterdam increased its subscription revenues by fourteen percent after restyling its seasonal brochure. Calculating the exact contribution made by the designs and the designer to these excellent results is rather complex, however nobody can dispute that there was a positive effect.
The real value
So what do customers actually expect, and are designers capable of satisfying those expectations? Customers need creativity when it has a positive impact on their business. That represents value, opens up opportunities for generating revenue and helps the organisation move forward. It is up to the creative industry to analyse and define what creativity can mean for organisations. Not in terms of half-baked proposals, but based on concrete facts, hard figures and solid arguments. And if we do that convincingly, thinking about new business models will also be a lot simpler. Because the debate will no longer be about aesthetics or about money, but about value.
‘the problem lies with designers who do not want, or are unable, to explain what the added value provided by their services actually is.
—
This article was first published in Dude (Dutch Design) Magazine in June 2015.
Translation by Double Dutch.
* Created on Friday went bankrupt, shortly before publishing this article.
** Dutch equivalent of the Financial Times
U prutst aan het logo van een ander, mag dat?
99designs, a very entertaining game
99 missed opportunities or bull’s-eye?
Price is only ever an issue in the absence of value
Is het logo van Hillary Clinton nu echt zo slecht?
Publications in English
Recente projecten
TNT is ‘The People Network’. Maar kan het die belofte wel waarmaken?
De nieuwe huisstijl van Den Haag getuigt van lef, maar kan nog wat gedurfder
De Nederlandsche Bank is ‘daadkrachtig & toonaangevend’ maar laat dat niet zien.
Geef de Ajax-supporters hun logo terug!
Nationale Opera & Ballet, superieure eenvoud als leidmotief
Nationale Opera & Ballet
Een vleugje inhoud met een zweem van sensatiezucht
Het ontwikkelen van een organisatie identiteit is een eitje