Bij organisatie identiteit begint het met het vinden van een passend, onderscheidend en relevant verhaal. Het gaat om richting, positie in de ‘markt’ en belofte aan stakeholders. Dat is altijd de start. Vormgeving is daarbij een mogelijk gevolg, maar geen doel op zich.
Vaak kun je prima uit de voeten met de elementen van een huisstijl of de communicatiemiddelen die er al zijn. Soms kom je tot de conclusie dat het nodig is een deel van die elementen of middelen aan te scherpen, te restylen of zelfs helemaal opnieuw te laten ontwerpen.
Hoe het pad er exact uitziet en wat de uiteindelijk uitkomst moet zijn, dat bepalen we samen. Rekening houdend met ambities, budget en planning.
Projecten voor organisatie identiteit raken de kern van de organisatie. Het gaat over drijfveren, over ambitie, over cultuur en over betrokkenheid. Het is een voorrecht om daarmee aan de slag te gaan en om de identiteit van de organisatie te vertalen naar uitingsvormen die stakeholders herkennen. De uitdaging is om gedrag, communicatie en design in lijn te brengen met de persoonlijkheid van de organisatie. Rekening houdend met de ambities en uitgaande van de capaciteit en competenties van de organisatie.
Roel heeft zeer veel ervaring met projecten voor het aanscherpen en ontwikkelen van organisatie identiteit. Voor grote en voor kleine organisaties. Voor commerciële-, culturele- en overheidsorganisaties.
Roel ziet deze projecten als een uitgelezen kans om opnieuw te kijken naar – aan organisatie identiteit – gerelateerde aspecten, zoals bijvoorbeeld:
Roel begeleidt projecten van strategie tot en met implementatie. Onderdelen van het project zijn bijvoorbeeld:
Wilt u weten wat Roel voor uw organisatie kan betekenen? Bel met 06 250 262 09 of stuur een email naar info@metroel.nl
Designmanagement is een lastig begrip. Allerlei professionals houden zich ermee bezig. Ieder op z’n eigen manier. En klanten stellen nauwelijks designmanagementvragen. Het gros van de organisaties stelt vragen als: ‘ontwikkel een nieuwe huisstijl’, ‘ontwerp een brochurelijn’ of ‘help ons een website ontwikkelen’.
Al dat soort projecten biedt een uitgelezen kans om elkaar te leren kennen en om kansen te signaleren voor design. Roel gelooft dat design een verschil kan maken. Het kan ervoor zorgen dat een organisatie effectiever communiceert met stakeholders. Het kan een organisatie ook helpen efficiënter te werken.
Door kansen te signaleren en overtuigende – soms kleine – voorbeelden te creëren van hoe design van toegevoegde waarde kan zijn, kan design verder komen in een organisatie.
Op dit moment werkt Roel aan de volgende projecten:
Van deze projecten is nog geen beeld beschikbaar.
Nationale Opera & Ballet is de nieuwe naam van Muziektheater Amsterdam, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet. Studio Lesley Moore is (na een pitch) gevraag om de nieuwe visuele identiteit van de nieuwe organisatie te ontwikkelen.
Lesley Moore heeft Roel gevraagd om het project- en designmanagement voor haar rekening te nemen.
De basishuisstijl is ondertussen vastgesteld. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het uitwerken van de huisstijl en het ontwikkelen van middelen. Op 17 februari 2014 wordt de nieuwe stijl in gebruik genomen.
Studio Lesley Moore en Roel werkten eerder samen op het project voor de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl voor het Centraal Museum in Utrecht.
Zie ook het persbericht over het project.
De organisatie
Motion10 ondersteunt bedrijven en instellingen door hen te voorzien van solide en vooruitstrevende IT-oplossingen. Motion10 is ambitieus en wil de beste SharePoint- en BizTalk-specialist in Nederland zijn.
Motion10 is 5 jaar geleden opgericht door drie partners. Drie ondernemers die een succesvolle onderneming hadden gebouwd en deze verkocht hebben aan Microsoft. Bij de start van het bedrijf is een visuele identiteit ontwikkeld en een website gebouwd om snel te kunnen beginnen met ondernemen. Motion10 richtte zich toen vooral op BizTalk.
Vijf jaar later is Motion10 volwassen geworden en is de markt aan het veranderen. Daarmee ontstaan twee belangrijke aanleidingen om serieus naar de visuele identiteit, design, marketing en communicatie te kijken.
De aanleiding
De markt voor BizTalk, waar Motion10 groot in is, is stabiel. De markt voor SharePoint daarentegen groeit snel. Het is belangrijk dat Motion10 zich succesvol positioneert in deze markt.
In het geval van BizTalk zijn de beslissers vooral techneuten. De nieuwe markt voor SharePoint is veel diverser als het op aankoopbeslissingen aankomt. In deze markt spelen naast techneuten ook HR-managers, communicatiemanagers en directies een belangrijke rol.
In deze nieuwe competitieve markt is het belangrijk dat Motion10 haar ware gezicht laat zien. Dat betekent dat afscheid moet worden genomen van de oude visuele identiteit. Het is tijd om een identiteit te ontwikkelen die past bij de kernwaarden en het karakter van de organisatie en die bijdraagt aan een onderscheidende en herkenbare positionering en propositie in de markt.
Motion10 realiseert zich goed dat groei en ontwikkeling van het bedrijf afhankelijk zijn van de huidige medewerkers en van medewerkers die zich in de toekomst willen binden aan Motion10. Goed technisch personeel is schaars. Voor Motion10 is de positionering als werkgever minstens zo belangrijk als de commerciële positionering.
Het project
Het project is onderverdeeld in een aantal deelprojecten: de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl, de ontwikkeling van een nieuwe website, de ontwikkeling van een marketing-, communicatie- en social media strategie en he opzetten van een ‘ecosysteem’ van partners waarmee design, marketing en communicatieproducties gerealiseerd kunnen worden.
Het resultaat
Het project leidt tot eenheid, consistentie en professionaliteit in de presentatie van Motion10, naar binnen en naar buiten. Het designproject is een belangrijke driver voor het tot stand komen van een marketing-, communicatie en social media strategie. En de website met een nieuwe structuur, tekst, toon en vorm trekt het dubbele aantal bezoekers.
Een van de belangrijkste resultaten van het project is het feit dat Motion10 zich herkenbaar en zelfverzekerd in de markt beweegt. Design is een belangrijke driver voor het maken van expliciete keuzes ten aanzien van marketing- en communicatieactiviteiten én voor het nadenken over doelstellingen, boodschappen en vormgeving.
Winnaar van de Design Management Europe Awards 2013.
De organisatie
Het Centraal Museum in Utrecht is een van de belangrijkste musea in Nederland en het oudste stedelijke museum. Met vijf collecties, het Dick Bruna Huis en het Rietveld Schröderhuis biedt het een breed beeld op de stadsgeschiedenis van Utrecht, kunst, mode en design.
De aanleiding
Vanaf 1 januari 2013 is het Centraal Museum zelfstandig. Na een geschiedenis als gemeentelijke organisatie. In een tijd van krimpende subsidies en economische neergang werd het nog belangrijker om een stevig eigen profiel neer te zetten en, lokaal en internationaal, meer bezoekers aan zich te binden en nieuwe doelgroepen te bereiken. Volgens de dagelijkse leiding van het museum is die ambitieuze doelstelling, ondanks krimpende budgetten, haalbaar. Daar hoort dan wel een nieuwe huisstijl en een nieuwe omgang met tentoonstellingscommunicatie bij.
Het project
Na een pitch koos het Centraal Museum voor Studio Lesley Moore. Studio Lesley Moore vroeg ons om het project te begeleiden op het gebied van project- en designmanagement. Ons perspectief daarbij was om niet alleen een krachtige nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen voor het museum maar ook om ervoor te zorgen dat die na oplevering beheersbaar was voor de organisatie.
Het resultaat
Voortaan is een dikke stip het kenmerk van het Centraal Museum. De stip staat voor de centrale ligging, in het midden van Nederland, en voor de betekenis van cultureel centrum in de stad Utrecht. ‘We wilden de centrale ligging van het museum graag benadrukken’, aldus Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum. Maar de stip staat niet alleen symbool voor de locatie. Jacobs: ‘Ons museum is een dynamische plek. We trekken bezoekers en kunstenaars aan, maar willen hen ook iets meegeven. Deze wisselwerking van aantrekken en heenzenden vanuit een bedrijvig knooppunt wordt ook gevisualiseerd met de stip.’ In de nieuwe visuele identiteit is het logo allesbehalve een statisch element. De stip wordt steevast omgeven door lijnen: een doorlopende lijn vormt de koppeling met de naam van het Centraal Museum, stippellijnen voegen zich naar de steeds wisselende context, afhankelijk van het onderwerp. Het beeld is dus variabel. Zo wordt de diversiteit van de collectie en de activiteiten benadrukt, terwijl het Centraal Museum steeds als afzender herkenbaar blijft.
Prijzen
In 2012 werd de huisstijl van het Centraal Museum beloond met de Dutch Design Award in de categorie Grafisch Ontwerp.
Publicaties over het project
Huisstijl Centraal Museum in Publish
Huisstijl Centraal Museum in Printbuyer
De organisatie
Gemeente Velsen is een relatief kleine gemeente , net boven Haarlem. Het is ook een zeer diverse gemeente met zeven verschillende kernen. Van villawijken tot arbeiderswoningen. Of zoals de gemeente het zelf verwoordt: ‘van vissenkop tot parelketting’. De gemeente ligt op een strategische plek, aan de monding van het IJ, en heeft belangrijke industrie binnen haar grenzen. Denk aan Corus. Als gemeente is het een kleine speler tussen mastodonten van overheden als Haarlem, Amsterdam en de Provincie Noord-Holland.
De aanleiding
Het begon allemaal met een programma voor klantgerichte dienstverlening. Simpel gezegd wilde de gemeente de kwaliteit van haar dienstverlening, in al haar geledingen, verbeteren. De professionele communicatie speelde daar uiteraard ook een belangrijke rol in. De huisstijl van de gemeente was alweer 17 jaar oud. Het logo in geel en lichtblauw voldeed niet meer. Letterlijk niet. Het was nooit ontwikkeld met het oog op moderne media en daar functioneerde het dus ook niet. Het was te lang en had te weinig contrast. Daarnaast was de huisstijl verwaterd geraakt. Alle middelen naast elkaar leverden een diffuus en onherkenbaar beeld op. De gemeente zag het belang van het op orde brengen van haar huisstijl en de communicatiemiddelen. Enerzijds in verband met de verbetering van de dienstverlening aan haar klanten. Anderzijds om een steviger profiel te hebben in het overheidslandschap.
Het project
Samen met de afdeling communicatie hebben we een ontwerpbureau geselecteerd, Koeweiden Postma, en hebben we het project voor de huisstijl uitgevoerd. Het werd een democratisch project waarbij alle onderdelen van de organisatie nauw betrokken werden. De opdracht aan Koeweiden Postma was een huisstijl te ontwikkelen die eenvoudig en modulair was. Gemeente Velsen ontwikkelt de meeste communicatiemiddelen in huis en maakt minimaal gebruik van externe ontwerpers. De DTP’ers van de gemeente moesten goed uit de voeten kunnen met de stijl.
Het resultaat
Het project heeft geleid tot een huisstijl die onderscheidend, veelkleurig en krachtig is. Passend bij deze tijd. Maar belangrijker: de huisstijl is erg eenvoudig in het gebruik. Het meest in het oog springende resultaat is dat de DTP’ers van de gemeente van meet af aan goed uit de voeten konden met de bouwstenen die zij aangereikt kregen. Met als gevolg dat hun interne klanten blij waren met wat zij voor hen maakten. Op die manier werd de stijl, organisatiebreed, snel omarmd.
De organisatie
Gemeente Zaanstad is een middelgrote gemeente met zo’n 150.000 inwoners en een gemeentelijke organisatie met ca. 1200 ambtenaren.
De aanleiding
De oude huisstijl was na 20 jaar aan vervanging toe. De huisstijl was niet meer van deze tijd en de toepassing ervan was verwaterd geraakt. De gemeente had behoefte aan een nieuw, stevig en herkenbaar profiel. De implementatie van de nieuwe huisstijl hing samen met de verhuizing naar het nieuwe stadskantoor. Een goed moment, omdat de verhuizing naar een nieuw adres sowieso een aanpassing van allerlei communicatiemiddelen vraagt.
Het project
Roel is in 2009 gevraagd om de implementatie van de nieuwe huisstijl te begeleiden. De basishuisstijl – ontworpen door Tel Design – stond al in de steigers. In nauwe samenwerking met Tel Design en Jeannine Groenheiden van de gemeente hebben we concepten voor allerhande clusters van communicatiemiddelen ontwikkeld. Van correspondentiemateriaal tot een lijn voor brochures. Van interne signing tot periodieken.
Het resultaat
De grote uitdaging in het project zat ‘m in de koppeling van het project aan de verhuizing naar het nieuwe stadhuis. De verhuizing stond voor medio 2010 gepland, maar werd uitgesteld in verband met de latere oplevering van het pand. Wat eerst een goed idee leek, werd een lastig vraagstuk. Aan de ene kant was het lastig om de boog gespannen en de mensen betrokken te houden. Aan de andere kant ontstaan allerlei praktische problemen: bestel je nog drukwerk in de oude huisstijl of toch maar alvast in de nieuwe? Een project is een project door de deadline. Valt de deadline weg of is die onzeker, dan wordt de beheersbaarheid van het project lastiger.
Uiteindelijk is de huisstijl, een jaar later dan voorzien, succesvol geïmplementeerd.
Zie ook de casebeschrijving op de site van Tel Design.
De organisatie
Provincie Noord-Holland is een grote provincie met 53 gemeenten en 3 waterschappen. Bij de ambtelijke organisatie werken ca. 1900 medewerkers onder vier verschillende directies. De provincie is een complexe organisatie als het om huisstijlen gaat. Met name besluitvorming is een uitdaging in een politiek bedrijf.
De aanleiding
De oude huisstijl van Provincie Noord-Holland was sterk verouderd en functioneerde niet meer. De stijl paste niet meer bij de ambities van het bestuur om duidelijker en krachtiger te communiceren met haar stakeholders. Roel werd gevraagd om het project voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl op te zetten, te begeleiden, uit te voeren en te implementeren.
Het project
Een goede huisstijl is veel meer dan vorm alleen. Bij het ontwikkelen van de huisstijl van de Provincie Noord-Holland hebben we goed gekeken hoe we efficiënter, effectiever en meer verantwoord met de (communicatie)middelen om konden gaan. Sommige maatregelen hadden een direct en eenmalig effect. Van andere maatregelen trekt de organisatie lange tijd profijt.
We hebben de nieuwe huisstijl aangegrepen om besparingen te realiseren (die bleken enorm), verstandiger om te gaan met materialen en natuurlijk om eenheid te creëren in de communicatie.
Het resultaat
Provincie Noord-Holland heeft sinds 1 januari 2009 een nieuwe huisstijl. De oude huisstijl was gedateerd en verwaterd. Het college van Gedeputeerde Staten wilde een huisstijl ontwikkelen die aansloot bij de ambities en de professionaliteit van de organisatie. Dat is goed gelukt. De nieuwe huisstijl is van deze tijd, wordt gedragen door het politiek bestuur én de ambtelijke organisatie en geeft de organisatie een herkenbaar en consistent gezicht naar buiten.
De nieuwe identiteit van de Provincie Noord-Holland was het begin van meer efficiency. Het nieuwe design betekende een enorme kostenbesparing. Dat kwam doordat we formats ontwikkelden voor ontwerpers, door een efficiëntere inrichting van de kantoorautomatisering, maar ook door slimme keuzes bij de inkoop van drukwerk, belettering van het wagenpark, de aanpak van bedrijfskleding. De keuze van de huisstijlletter heeft geleid tot een besparing op papier en advertentiekosten.
Prijzen
Eervolle vermelding bij de Design Management Europe Awards 2009.
Publicaties over het project
Provincie Noord-Holland – Op Dreef
Roel heeft de afgelopen jaren aan diverse identiteitsprojecten gewerkt. Sinds 2003 als zelfstandig adviseur. In de jaren daarvoor in de rol van projectleider bij De Designpolitie en Funcke Communication & Design en later ook als freelance projectleider voor Dietwee Ontwerpers. Op de beeldpagina vindt u een overzicht van organisatie identiteiten waar wij door de jaren heen aan gewerkt hebben.
Na een carrière op het gebied van marketing en communicatie bij grote organisaties kwam Roel Stavorinus terecht in de wereld van het grafisch ontwerp. Hij werd projectleider bij verschillende ontwerpbureaus. Bureaus die heel verschillend waren van aard: van pragmatisch en dienstverlenend tot creatief en hemelbestormend.
In 2003 begon Roel voor zichzelf. In eerste instantie op het gebied van projectmanagement, vooral in opdracht van grafisch ontwerpbureaus. Na een aantal jaren maakte hij een ommezwaai en werkte hij vooral in opdracht van organisaties.
De eerste grote opdracht was het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor de Provincie Noord-Holland. Na de provincie volgden Gemeente Zaanstad, Gemeente Velsen, Stichting Pictoright, Croon Davidovich Advocaten en vele andere organisaties. Een mooie mix van groot en kleiner, van commercieel tot cultureel en van overheid tot industrie.
Tegenwoordig werkt Roel nog steeds veelal in opdracht van opdrachtgevers, maar ook steeds vaker voor ontwerpers. Zoals bijvoorbeeld bij het project voor het Centraal Museum Utrecht en de Nationale Opera & Ballet.
In alle projecten staat de organisatie identiteit centraal. Dat is het vertrekpunt, dat vormt het fundament. Aandachtspunten daarbij zijn communicatie, design en gedrag. Met name gedrag en cultuur zijn belangrijke succesfactoren bij een overtuigende visuele identiteit en bij effectieve communicatie.
Roel wordt gedreven door ontwikkeling. Projecten leiden tot ervaringen en inzichten. Roel vindt het belangrijk om die inzichten door te geven. Enerzijds door artikelen te publiceren in BNO Vormberichten en op het online platform Molblog. En anderzijds door regelmatig les te geven op de Avans Hogeschool, de Fontys Hogeschool en bij EURIB.
Weten wat Roel kan betekenen voor u en uw organisatie? Bel met 06 250 262 09 of stuur een email naar info@metroel.nl
Iets meer dan een jaar geleden, op 23 september 2012, opende het Stedelijk Museum in Amsterdam na een lange verbouwing haar deuren. In de periode daarvoor was zo ongeveer de hele grafisch ontwerpwereld in rep en roer. Ontwerpers manifesteerden zich op social media om hun afschuw uit te spreken over het nieuwe logo.
Er was op dat moment nog nauwelijks iets bekend. We zagen vooral een S en een glimpse van hoe die toegepast zou worden. In de kritiek op het logo vielen twee dingen op. Ten eerste was tussen de regels door te lezen dat al die kritische ontwerpers de hartstochtelijke wens koesterden om zelf de huisstijl van het Stedelijk te ontwerpen. (Dat hadden ze zéker beter gedaan). En ten tweede: je las nergens argumenten. Niet eens slechte argumenten: geen argumenten. Het waren vooral reacties vanuit de onderbuik, gericht op de esthetiek van het logo. Een van de mooiste reacties was die van mevrouw Plas-Lemmens, die op de site van de Telegraaf haar beklag doet in een stuk met de titel ‘Logo Stedelijk Museum is een farce.’
Hoe vermakelijk ook, het was een eenzijdige discussie op een vreemd moment. We wisten nog maar nauwelijks hoe de huisstijl er in de breedte uit zou zien en we wisten al helemaal niet hoe de huisstijl toegepast zou worden in communicatiemiddelen en in het museum zelf. We wisten ook niet wat de briefing was geweest en wat het museum precies beoogde met de nieuwe huisstijl.
Was het logo slecht – esthetisch gezien – of vernieuwend? Volgens mij schuurt een eigenzinnige opvatting of een vernieuwend ontwerp altijd. Het moet tijd krijgen om te groeien en te ontwikkelen. En het moet wennen, zoals het eten van olijven, het drinken van koffie en het luisteren naar atonale klassieke muziek. Malevich zal destijds voor hetgeen hij schilderde ook niet direct de handen op elkaar hebben gekregen.
Het was interessant om te zien dat buitenlandse ontwerpers – niet belast met het ‘het Stedelijk is van ons’ gevoel – helemaal niet negatief waren. De Engelse ontwerper Michael Johnson schreef in zijn review van 2012: ‘Secretly also really liked the Stedelijk’s new mark as well. Not sure why, but we do.’
In al zijn compactheid was dat misschien het enig zinnige wat je op dat moment over het logo en de huisstijl kon zeggen: je vindt het wat. Je vindt het niks. Of iets daartussenin. Ik zat er tussenin. Ik wist niet wat ik er van moest vinden. Ik ben geen typografisch fijnslijper, anders had ik me misschien ook druk gemaakt. Ik ben geen ontwerper, anders had ik misschien een zekere nijd gevoeld. Ik ben geïnteresseerd in organisatie identiteit en designmanagement. Ik ben vooral benieuwd hoe zo’n huisstijl het in de praktijk doet. Een logo, een huisstijl, is een strategisch instrument en moet zich bewijzen in de praktijk.
Nu, na iets meer dan een jaar, is goed te zien hoe de huisstijl toegepast wordt. Op de website van het Stedelijk is te lezen hoe het museum tegen de huisstijl aankijkt. Volgens Goldstein hebben Mevis en Van Deursen: ‘… een opvallende nieuwe identiteit gecreëerd waarmee typografie haast concrete poëzie is geworden. Hun grote gevoel voor kunst en kunstenaars combineren ze op een elegante manier met een soort brutale vindingrijkheid. Die verwoordt heel goed het DNA van het Stedelijk Museum, en bouwt verder aan de geschiedenis van het Stedelijk als internationale voorloper in grafische vormgeving.” En verder stelt ze dat de huisstijl geheel in lijn is met de modernistische traditie van het museum.
Ik kan me daar wel in vinden. De huisstijl is origineel, eigenwijs, herkenbaar en past heel goed bij het museum.
In gebruik blijkt de huisstijl – of de vormtaal – belangrijker dan het logo. Op de meeste communicatiemiddelen is dat logo niet eens te zien. De huisstijl bestaat uit een streng en herkenbaar kader, dat vrolijk en fris, veelal typografisch wordt ingevuld. Zie bijvoorbeeld de folders voor educatie, sponsorwerving en de tentoonstelling van Malevich. Zie ook de website en de App voor ‘Explicit Tours’. In het museum worden typografie en lijnen eenvoudig, maar doeltreffend, toegepast in signing.
Het voornaamste bezwaar is wat mij betreft dat deze huisstijl sterk leunt op de kwaliteit van Mevis en Van Deursen. Het vraagt een bepaald type ontwerper om goed met de bouwstenen van de huisstijl uit de voeten te kunnen en steeds weer nieuwe – of zo je wil vernieuwende – communicatiemiddelen te ontwerpen, die kwalitatief in orde zijn. Vanuit mijn perspectief is dat een wankele basis.
Je ziet het bezwaar daarvan in het museum terug. Her en der mist een bordje en is – in de geest van de huisstijl – een tijdelijk alternatief aangebracht. Dan zie je hoe ingewikkeld het is om het precies goed te doen.
Een poosje geleden kwam ik een document tegen dat waarschijnlijk op basis van een template door medewerkers zelf was gemaakt. Zo’n document maakt pijnlijk duidelijk hoezeer het op de details aankomt. Die details bleken al eerder belangrijke stoorzenders. Bij een advertentie waar de verkeerde letter geladen leek te zijn. Bij het monteren van het logo op de glazen gevel wat net niet helemaal nauwkeurig was gedaan… Maar dat zijn details die met een strakke regie en met de juiste ontwerpers prima te beheersen zijn.
Die huisstijl is helemaal zo gek nog niet. Met weinig bouwstenen wordt een rijk en divers beeld gecreëerd. Passend bij de identiteit van het museum. Eigen, eigenwijs en herkenbaar.
De huisstijl is ook subtiel en genuanceerd. En dat is misschien nog een laatste bezwaar. De architectuur van het pand is vrij dominant. Het is jammer dat de huisstijl daar niet wat monumentaler is toegepast. Ik mis een trots statement dat duidelijk maakt dat het om het Stedelijk Museum gaat.
——
Dit artikel is geschreven door Roel Stavorinus en voor het eerst gepubliceerd op Marketingonline.nl
U prutst aan het logo van een ander, mag dat?
99designs, a very entertaining game
99 missed opportunities or bull’s-eye?
Price is only ever an issue in the absence of value
Is het logo van Hillary Clinton nu echt zo slecht?
Publications in English
Recente projecten
TNT is ‘The People Network’. Maar kan het die belofte wel waarmaken?
De nieuwe huisstijl van Den Haag getuigt van lef, maar kan nog wat gedurfder
De Nederlandsche Bank is ‘daadkrachtig & toonaangevend’ maar laat dat niet zien.
Geef de Ajax-supporters hun logo terug!
Nationale Opera & Ballet, superieure eenvoud als leidmotief
Nationale Opera & Ballet
Een vleugje inhoud met een zweem van sensatiezucht
Het ontwikkelen van een organisatie identiteit is een eitje